2012. március (15/1)

Tartalomjegyzék: 
Szerző
1
Néplélek, népszellem, korszellem, a magyarság feladata
10
A magyar nép eredete, I. István király országlása
17
Svájc küldetése, a svájci és a német népszellem
22
Amikor még voltak levelek...
24
Tükör vagy valóság
27
„Én nem lehetek antropozófus építész...” – Emlékezés Makovecz Imrére
31
A címlapfotós ház
Szerző
37
A jelenlegi valutaválságok (USA dollár, euró) és a gazdasági érték problematikája – II. rész
Szerző
44
Beszélgetés a Waldorf-iskoláról – Interjú Mesterházi Zsuzsával
Szerző
50
Könyvismertetők
56
Hírek, hirdetések

Szerkesztői bevezető a 2012. márciusi számhoz

Manapság Magyarországról szóló, felbolydult hírekkel vannak teli a nyugati lapok. Mivégre hát ez az egész? A megértéséhez járul hozzá a Szabad Gondolatok Házában rendezett előadás sorozat, amely a korszellemmel összefüggésben foglalkozott a magyar, a svájci és a német nép feladatával, a népszellemmel. Pontos mai helyzetértékelés, a magyar népléle kettősségének ábrázolása, reprezentatív magyar személyiségek felvillantása és a jelenben folyó háború módszertana, - Ertsey Attila nagy áttekintéssel hívja fel a figyelmünket, hogy - "minden egyes cselekedetünk számít". Egy olyan nép tagjai vagyunk, amely a nomád magyar törzsek által meghódított Kárpát-medencében nemhogy nem bomlott fel, hanem más népcsoportokat egybeolvasztva tudott fennmaradni. Az elmúlt 20 évet átélve döbbenetes, hogy I. István király három évtized alatt teremtette emg azt a keresztény államot, amely keretek között a magyar nép a környező népekkel együtt a jövőben részt vehet a közép-európai ÉN-misszióban. Kálmán István írása az emberi sorskapcsolatok hálóján át szól erről a témáról. Az én-ről, az én és a nép kapcsolatát világítja meg Meyer úr, a harmadik előadó, s a népek jellemzéséből közelítve jutunk el a kevesek által ismert svájci népszellemhez.

Az antropozófia iránt elkötelezettség és hűség - Tolnai Antal a közép-európai gyökerekkel rendelkező Charles Kovaccsal kapcsolatos emlékeit osztja meg velünk. Majd Kuhfuss úr tükrébe nézve a spirituális pedagótia céljait pillanthatjuk meg - persze csak ha kellő alázattal olvassuk sorait. Földi küldetéséhez mindenki egy szellemi kincset kap, ami az itt végzett munkához kell vezetnie saját életén keresztül.

Vajon milyen feladatot hordozott Makovecz Imre? Benne az antropozófia mélyre hatolt, a szívén keresztül le az akaratba. Amit a szellemből befogadott, azt alkotásaival, emberi magatartásával, egész életével hitelesen képviselte. A megemlékezés folyamatában megismerkedhetünk Turi Attilával, Makovecz egyik leghűségesebb tanítványával.

A kor valódi problémái - pénzügyi válságban vagyunk vagy mélyebb, szociális rend válságát éljük? Andreas Flörsheimer írásának második részét közeöljük, és előre figyelmeztetjük a kedves Olvasót, ez sem lesz könnyen érthető. Mégis vegyük a fáradtságot, kíséreljük mg a megértését. Ennek hiányában egy szörnyű összeomlás képe fenyeget.

Aktulis szót ejteni az új köznevelési törvény megszületésekor a Waldorf iskolák kerettantervéről, amelyet Mesterházi Zsuzsával készült interjúnk érint. Szó esik még a gyermekismeret jelentőségéről, a Waldorf pedagógia és az antropozófia viszonyáról, a tanárképzésről is.

Bármely cikket is olvassuk, ne feledjük első írásunk végszavát: Minden mindennel összefügg és minden egyes cselekedetünk számít!

A Szerkesztõség